KÖPVILLKOR
Dessa köpvillkor gäller mellan Maso Konfektionsmaskiner AB (org. nr 559125-4247) som innehar webbplatsen www.maso.se och dig som gör en beställning från oss via webbplatsen.
Konsumentskydd
- För privatkonsumenter gäller Svenska Konsumentköplagen och Distanslagen.
- För företag gäller Svenska Köplagen.
Beställningar
När din beställning har mottagits skickar vi en orderbekräftelse till dig via e-post så snart som möjligt. Avtal om köp ingås först när vi skriftligen har bekräftat beställningen och du har fått orderbekräftelsen per e-post. Om några frågetecken uppstår om din beställning kontaktar vi dig.
Priser och betalning
Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på webbplatsen, om inget annat uttryckligen har avtalats. Alla priser anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar 25% moms.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
Frakt och leverans
Frakt inom Sverige sker via oss, Postnord, DSV och DHL, om inget annat avtalats. Samtliga paket skickas spårbart och försäkrat till ditt närmaste ombud eller hem till dig. Du får en notifikation via e-post eller mobilnummer beroende på det alternativ du valt vid utcheckning.
Alla lagerhållna varor skickas inom 48 timmar. Beställningsvaror kan ta längre tid Beställningar lagda på helger skickas tidigast måndagen efter.
Om en beställning inte hämtas ut från utlämningsstället av kunden, debiteras kunden den faktiska fraktkostnaden enligt Postnords fraktsedel. Om beställningen inte hämtas ut betalar kunden även eventuella returkostnader plus en administrativ kostnad på 150 kronor.
Ångerrätt
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar från mottagandet av varan. Återsändande av vara sker på kundens bekostnad och varan ska vara väl emballerad vid retur.
- Ingen ångerrätt gäller för varor som kan försämras snabbt (t.ex. symaskinsnålar) eller om plomberingen är borttagen.
- Ingen ångerrätt gäller för industrisymaskiner då alla maskiner monteras efter beställning och är därmed specialbeställda
Reklamationer och returer
Privatpersoner har enligt konsumentköplagen rätt till reklamation inom två (2) år oavsett vilken garantitid som gäller på varan. Reklamation ska göras inom skälig tid från att felet upptäckts. Fel som uppstått genom normalt slitage omfattas inte av reklamationsrätten.
Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@maso.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
Vid retur eller reklamation står kunden för portot om inte annat avtalats. Returer ska återsändas väl emballerat till vår adress: Maso Konfektionsmaskiner AB, Grindsgatan 54, 118 57 Stockholm. Vi behandlar återbetalningen så snart varan mottagits och godkänts av oss.
Behandling av personuppgifter
Genom att handla från Maso Konfektionsmaskiner AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer aldrig eller lämnar vidare dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
Maso Konfektionsmaskiner AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Vi hanterar, lagrar och behandlar dina uppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Du kan kontakta oss via e-post på info@maso.se för att begära att dina uppgifter rättas eller tas bort.
Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord, DHL och DSV.
Information om cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien används för att följa en användares surfande. Cookies kan stängas av i din webbläsare. Mer information kan hittas på Post- och telestyrelsens hemsida.
Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut samt jämförbara händelser utanför vår kontroll som inte skäligen kunnat förutses, befrias vi från våra förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
Tvist och lagval
Vid tvist där köparen är privatperson följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.